Nyårslöften är till för att brytas!

År 2015 är här och jag är supertaggad på att fortsätta min träning och sätta nya mål för mig själv. För mål är bra! Mål är det som får mig att sträva framåt och vilja ta tag i saker. Mål ger mig bränsle och förståelse varför vissa saker är nödvändiga, t ex gå upp klockan halv 7 på morgonen och åka till gymmet istället för att ligga kvar i den sköna värmen i sängen.

Nyårslöften däremot, är till för att brytas. Jag har kommit till en insikt, förmodligen en helt ovetenskaplig sådan, men dock ändå en insikt som är korrekt när det gäller just mig. När jag berättar för någon vad jag tänker göra, t ex att ”jag ska sluta snusa” så går det bara inte att genomföra det. Samma sak gäller när jag berättar för någon att jag ska följa ett visst upplägg i min träning, eller minska mitt sockerintag, eller plugga mera, eller vara mindre stillasittande framför datorn, eller… osv osv… Det är som att när jag berättar för någon annan vad jag ämnar göra så lägger jag över ansvaret för att det blir gjort på den personen jag talar till istället för att ha ansvaret kvar hos mig själv. Jag vet, det låter jättekonstigt, men jag har funderat över detta i flera år och kommit fram till att så funkar det för mig.

Det här är ju helt odugligt och gynnar mig inte någonstans oavsett vad det är jag vill åstadkomma. Därför försöker jag ha som strategi att inte berätta för andra om mina mål och planering, för att ha kvar ansvaret hos mig själv och därmed öka troligheten att de blir av. Som tur är funkar det inte på det här sättet när jag nu t ex skriver i min blogg, utan det är främst när jag på tu man hand berättar för någon.

Jag tror att det är likadant när det gäller nyårslöften. När man ”lovar” någonting till andra så lämnar man ifrån sig ansvaret för det man ”lovat” och svär direkt sig själv fri från ”löftena”. Mål däremot, kan vara tysta och skapar utrymme för handling! Mål innebär automatiskt att jag behöver göra någonting för att nå dem! Man kan väl säga så här att nyårslöften sätter en negativ press på mig att sluta göra någonting som jag kanske uppskattar och egentligen trivs lite med, medan mål är mer öppna och ger mig möjlighet att göra olika ställningstaganden för att nå dom! Det kanske är så enkelt.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här inlägget… använda det nog bara för att starta igång bloggen för 2015. Och mitt nyårslöfte är att under hela år 2015 skriva minst ett, eller ett par, inlägg på bloggen varje dag! … 😉

…äh skit i det, 2015, nu bara kör vi istället! 😀

Annonser

Alla mål sprack… rätt nöjd ändå! ;-)

81,5 kg… 1,5 kg för mycket. Möjligtvis någon cm mindre midjemått, men det var så svårt att göra ordentliga mätningar att jag inte känner att jag kan lita på resultatet. 7 chins, 3 mindre än 10 alltså… MEN – jag är ändå rätt så nöjd!

Mitt 12 veckor långa träningsprogram kanske är slut, men träningen fortsätter ju givetvis. Jag SKA upp till 10 chins vilket jag räknar med att göra inom bara några veckor (klarade nästan 8 chins alldeles nyss 😉 ) och jag har även ett par andra mål på gång. För det första vill jag lära mig att stå på händer, vilket är något jag önskat hela mitt liv egentligen! Det andra är att klara av att göra en så kallad ”front lever”. Jag har länkat till det nånstans på bloggen, annars går det lätt att hitta klipp på Youtube om vad det är för något. Dessutom vill jag fortfarande komma under 80kg-strecket.

Flera mål kvar alltså och jag kommer fortsätta köra på tills jag når dom! Jag är mycket medveten om att det varit väldigt sparsamt med inlägg här på bloggen den senaste tiden och jag ber om ursäkt för det. Plugget tar så mycket tid att jag känner mig stressad över att även hinna med att blogga, vilket jag inte vill eftersom jag vill fortsätta tycka att det här är kul! 🙂 Därför kommer jag att ta en längre paus från bloggen nu, antagligen minst till sommaren så att praktiken och tentorna är avklarade.

Tack till alla er som läst och kommenterat min blogg! Jag hoppas att vi ses igen när jag kommer tillbaka! Ha en härlig vår så länge! 😉

V14 – sammanfattning av nästa sista träningsveckan

Mina mått för progression är efter nästa sista veckan:

  • Har ej kollat midjemåttet…
  • Vikt – 81,5 kg
  • 5 reps x 1 set!

Jag har undvikit onödigt socker så gott jag kunnat under mars månad för att se ifall det skulle ge någon skillnad på vågen. Tyvärr har jag ju inte världens mest pålitliga våg så jag vet inte ens ifall detta halvkilo beror på att vågen visar lite vad den känner för, eller ifall det beror på min strategi. Hur som helst är ett halvt kilo inte särskilt mycket att hurra för och jag kommer inte klara mitt viktmål på 80 kg eftersom jag redan är inne på sista veckan.

Jag har varit dålig på att kolla midjemåttet också, främst eftersom det varit så svårt att göra korrekta mätningar, men jag ska kolla det efter den här veckan för att i alla fall få ett slutvärde. Det kommer bli spännande att se, för jag tycker ändå att det borde ha blivit en liten skillnad.

Jag klarade 5 chins denna veckan med, men det är sååå nära 6 chins. Jag kommer knappast att klara av detta målet heller, för 10 chins känns väldigt avlägset just nu. Jag kommer inte ge upp dock, utan kommer att förlänga och skapa ett nytt träningsupplägg för att nå mina mål. Jag hoppas att jag klarar 6, eller i bästa fall 7 chins, när denna vecka är slut!

En rolig sak under denna vecka var att jag tränade vadpress i så kallad ”Smith-maskin” i fredags. Inget konstigt med vadpress, men det jag gjorde annorlunda denna gång var att jag körde övningen på en step-up-bräda för att på så sätt få med hela muskelns rörelsebana. Och jäklar vilken skillnad det blev. I lördags, dagen efter träningspasset, hade jag bara väldigt mycket träningsvärksont i vaderna. I söndags däremot… kunde jag knappt röra mig. Det var den sjukaste träningsvärken jag någonsin upplevt, bara att stå upprätt var nästan outhärdligt!! Idag, måndag, är det lite bättre, men fortfarande gör det riktigt ont framför allt när jag suttit en stund och sedan reser mig upp. På grund av träningsvärken missade jag konditionspasset för andra gången under hela träningsupplägget.

Dags för sista veckan nu………. let’s go!!

Vecka 12 – snabb summering av nionde träningsveckan

Yeaay!! Nytt rekord i chins! Klarade 5 st i ett set förra veckan! Testade även idag (måndag vecka 13) och gjorde 5,5 chins!! Nääära 6 st! Det går bra nu 🙂 Jag tror inte att jag kan komma upp i 10 under denna träningsperiod eftersom jag bara har några veckor kvar av mitt träningsprogram. I förlängningen känns det nu som att jag garanterat kommer fixa det dock! När man bara klarar 3-4 chins i ett set är det så få att de knappt duger till att träna med, men börjar jag komma upp i 6-7 st som max i ett set kan jag nog börja träna chins på riktigt genom att t ex köra 3 set x 4-5 chins! Jag tror som sagt det blir svårt att greja 10 som är mitt mål, men jag ska öka träningen av chins under de sista veckorna så får vi se helt enkelt :).

Ingen skillnad i vikt dock och jag har missat att fota mig även denna vecka. Dock har jag på flera håll faktiskt fått kommentarer om att jag ser smal ut, så någonting måste ju ha hänt iaf tycker man ju…

Mina mått för progression är efter denna vecka:

  • Har ej kollat midjemåttet…
  • Ingen viktskillnad – 82kg
  • 5 reps x 1 set! = Nytt rekord! 😀

Starting to get addicted…

Har kört styrketräning 3 ggr i veckan nu i 8 veckor och börjar gilla det mer och mer för varje pass. Kommer på mig själv med att sitta och youtuba hur olika övningar ska utföras med rätt teknik och när helgen kommer längtar jag tills nästa vecka och nästa träningspass. Har fått en träningskompis från klassen också så vi triggar varandra vilket även bidrar till extra energi och att man verkligen tar ut sig ordentligt i övningarna. Jag börjar känna mig stark nu och jag tycker verkligen om känslan av att nästan hela tiden ha träningsvärk i någon kroppsdel.

Har varit utan onödigt socker i över två veckor nu, sen första mars, vilket känns bra. Har dock fortfarande kvar mitt sötsug även om det säkert har minskat en del. Det är ju två veckor kvar i mars och mina förhoppningar är att det ska minska så pass mycket att jag inte ens tycker att det är jobbigt att vara utan, när månaden är slut. Har inte hunnit väga mig i helgen ännu men hoppas faktiskt på att den kommer att visa under 82 kg imorgon när jag ställer mig på vågen efter löp- eller cykelpasset.

I fredags testade jag hur många chins jag klarade i början av passet för att jag inte skulle trötta ut musklerna och jag var såååå nära 5 stycken att det inte känns riktigt rätt att säga att jag bara klarar 4 nu… får se hur jag skriver ut det imorgon ;).

Kollade in ett Youtube-klipp som gav en massa träningsmotivation förresten:

Vecka 10 – kort sammanfattning av sjunde veckan

Okej, inte mycket att skryta med denna vecka. Känns som att allt står still, vad gör jag för fel?

Mina mått för progression är efter denna vecka:

  • Ingen skillnad i midjemått, 95 cm
  • Ingen skillnad – 82kg
  • 4 reps x 1 set är fortfarande max

Har kört slut på mitt protokoll, så kommer att göra om upplägget lite genom att ta bort och lägga till lite nya övningar. Ska kika lite på detta och försöka lägga upp mitt nya upplägg när jag är nöjd. Har insett att jag måste försöka variera styrketräningen mer, inte bara genom olika övningar, utan även genom att utföra övningarna på olika sätt, dvs ökade reps med mindre vikt, färre reps med ökad vikt eller genom att köra övningarna snabbt och explosivt med låg vikt. Men som sagt… återkommer.

Fotade mig idag för övrigt… blä… ingen skillnad alls 😦

Idioter

Ett av mina största problem för mig själv är att jag alldeles för ofta låter korkade personer eller korkade handlingar från diverse personer påverka mig på ett sånt negativ sätt att jag inte längre klarar av att hantera mitt humör. Jag ÄLTAR saker som kanske egentligen inte är så stora eller betyder så mycket till den grad att de blir det enda jag kan tänka på. De flesta personerna i min omgivning är bra människor som jag tycker mycket bra om, men de fåtal som inte tillhör den skaran kan jag ändå låta ta en så pass stor del av min uppmärksamhet att man kunde tro att de utgjorde större delen av min tillvaro.

I plugget finns en eller ett par personer som jag absolut inte går ihop med. Vi kommer heller aldrig att göra det kan jag med största säkerhet säga eftersom vi har så totalt olika grundvärderingar. Jag tycker att det är fascinerande att två människor kan vara så olika att de knappast kan föra en enkel konversation om helt oviktiga saker (eller vad som helst egentligen) utan att det känns så olustigt att en av dem (jag) bara vill sluta prata och gå därifrån och aldrig mer komma tillbaka.

Problemet för mig är givetvis inte att människor fungerar på olika sätt och inte heller att alla människor inte är som jag, eller har samma värderingar som mig. Nä, problemet för mig är när människor är fullkomligt egoistiska och egenkära, saknar empati för andra människor eller bara tar för sig (må det vara saker eller roller) utan att fundera över vad resten av världen anser om det. Jag menar förstås inte att man ska behöva ta hänsyn till vad resten av världen kan tycka och tänka i alla ens handlingar, utan problemet finns snarare hos personer som ALDRIG bryr sig om hur deras aktioner påverkar resten av världen. För mig är självgodheten man ser hos vissa personer skrämmande och dessutom så långt från min värld och mina värderingar som det bara går.

Att trycka ned en medmänniska för att få sina egna behov tillfredsställda är i mina ögon helt förkastligt och beteendet dessutom ofattbart för mig. Att utföra en handling som tvingar en annan människa till att gå en väg eftersom ingen annan utväg längre finns och sedan idiotförklara individen i fråga för sitt val av väg är också en aspekt som jag inte kan få in i min lilla hjärna.

Någon sa att ju bättre man är på att lura sin egen hjärna i frågan om sin egen kapabilitet desto större chans har man att bli framgångsrik i livet oavsett vad det är man vill göra. Det förhåller sig nämligen så att om man är duktig på att lura sig själv är man dessutom även duktig på att övertyga andra om sin fullkomlighet. (Kan detta vara anledningen till varför så många idioter sitter på välbetalda toppositioner inom så många områden?)

Okej, men åter till MITT problem. Vad spelar det för roll ifall X tycker att mina åsikter är idiotiska, om Y förolämpar mig genom en uppenbar osanning, eller om Z har ett ego som varje gång det uttrycks nästan får mig att kräkas? HUR kan jag låta dessa personer ta så stor plats i mitt liv att jag kan skriva detta blogginlägg på bara några minuter utan att ens behöva planera en mening av vad som ska skrivas på förhand? HUR kan jag tillåta mig själv att reagera så pass starkt på några få idioters handlingar att jag kör över mitt eget välbefinnande i sökandet efter obefintliga svar? Och de viktigaste frågorna av allt: HUR kan jag agera för att bli frisk och kvitt denna idioti från mitt eget håll?

Jag beundrar människor som inte berörs av andra människors dumhet. HUR gör ni för att det ska rinna av er som vatten? BERÄTTA!!!

Vecka 9 – halvtid – Sjätte träningsveckan

Fyllde 32 förra lördagen och helgen försvann så fort att jag helt enkelt glömde bort att skriva om veckans pass. Det hade nog visserligen inte varit speciellt intressant läsning, eftersom inget särskilt hänt och ingen skillnad i progression heller. Tyvärr gäller det även denna vecka och nu är det alltså två veckors träning som inte gett något resultat utifrån de målen jag satt:

Mina mått för progression är efter denna vecka:

  • Ingen skillnad i midjemått, 95 cm
  • Ingen skillnad – 82kg
  • 4 reps x 1 set är fortfarande max

Givetvis är jag nöjd ändå, eftersom flera faktorer som förbättras inte syns här på bloggen. Till exempel känner jag mig starkare och tycker nog att jag är lite piggare, och dessutom visar mina anteckningar från gymmet att jag gör framsteg i vikt, reps mm.

En sak som jag tyvärr har tvingats förstå är att jag kommer nog inte att gå ner i vikt enbart av träningen, utan även måste göra förändringar i kosten, en sak som bland annat kostdoktorn (www.kostdoktorn.se) länge framhållit som en sanning. Jag är rätt tjurig i mina åsikter ibland och har jag fått för mig nåt så kan det vara svårt för mig att släppa den tron, men jag har börjat inse att det antagligen ligger mycket i det som sägs om förhållandet mellan vikt och kost alternativt träning. Kosten är förmodligen ganska så mycket vikt-(haha)-igare än träning om det är en viktnedgång man vill åt. Därför har jag tagit beslut att i alla fall ändra mina vanor under mars månad för att se hur detta kan påverka mina framsteg. Åtgärderna är dock inte så drastiska – jag tänker inte gå på en LCHF-diet – men jag tänker ta bort alla mina onödiga intag av kolhydrater vid sidan om måltiderna. Jag kommer med andra ord äta mat precis som vanligt men tänker inte längre ”unna” mig onyttigt fika mellan måltiderna. Egentligen är det här ingen uppoffring alls eftersom jag kommer att käka frukt precis hur ofta jag vill, istället för t ex chokladbollar och godis, men jag tror ändå att det kan bli svårt framför allt de första dagarna eftersom jag för tillfället har ett riktigt jobbigt sockerbegär.

Nu är det redan halvtid i mitt träningsprogram! Jag känner mig mer och mer motiverad att styrketräna för varje pass jag kör, vilket är kul! Jag längtar dock lite efter konditionsträningen men eftersom vädret för tillfället inte direkt inspirerar till att ge sig ut så kan gymmet nog vara tillräckligt tillfredsställande i några veckor till :). Jag hoppas verkligen att man även kan se stor skillnad på mina fettofoton när det här träningsprogrammet är slut. Jag känner att det är skillnad, men eftersom varken vågen eller måttbandet har lust att ändra sina värden är det i nuläget svårt att tro att någon större skillnad kommer att synas :/.

Ska försöka pigga upp bloggen lite med fler bilder men plugget tar så fasansfullt med tid att det är svårt att hinna med. Hur som helst, tack till er som läser mig, jag blir lika glad och peppad varje gång jag ser att jag har några läsare. 🙂

Vecka 7 – fjärde träningsveckan

Jag börjar fundera över mina mål nu. Har idag fotat mig, mätt midjemåttet och vägt mig och jag börjar bli tveksam till mina uppsatta mål. Visserligen tror och hoppas jag att man kommer att kunna se skillnad på min kropp på fetto-fotona om man efter träningsperioden jämför vecka 4 med vecka 15, men det är vikten och midjemåttet jag framför allt är tveksam till. Dels väger ju muskler mer än fett och i och med att jag 3 av 4 pass per vecka nu ägnar mig åt att bygga muskler kommer det kanske inte ske någon förändring på den fronten. Idag visade vågen visserligen 82 kg, men det var efter ett konditionspass så förmodligen är det enbart vätska som försvunnit under passet som märkts. Jag har också märkt hur svårt det är att mäta midjemåttet och det känns inte direkt reliabelt när jag alltför tveksamt glider runt med måttbandet runt buken och försöker utgå från samma mätpunkter som jag använt tidigare.

Idag var det 3 plusgrader ute så jag bytte ut racerdäcken mot crossdäck på cykeln och gav mig ut på årets första cykelrunda iklädd mina nya Craft vintertights som jag fått av min sambo i för tidig födelsedagspresent. (I ❤ Craft btw!) Det var en blåsig och mulen cykeltur men samtidigt jäklar så skön! Första gången i mitt liv jag träningscyklar på en racercykel i februari också! Skönt!

Hur som helst. Denna vecka har jag återigen stegrat personbästa för Chins och lyckats dragit mig upp till stången 4 gånger i rad x 3 set! Tjohoo! Som det känns just nu kommer antagligen Chins-repsen i kombination med fetto-fotona vara det som jag mest kommer att se fram emot i slutet av detta träningsupplägg.

Om någon orkat läsa ända fram hit så ber om ursäkt för ett fantastiskt splittrat och osammanhängande veckoinlägg… Får ta mig i kragen till nästa vecka, men nu väntar pulled pork med coleslaw i rummet bredvid, så bäst jag skyndar mig innan det tar slut 😛

Mina mått för progression är efter denna vecka:

  • Ingen skillnad i midjemått, 95 cm
  • Ett kilo ned (räknat från startvikten) – 82kg
  • Har lyckats köra 4 reps x 3 set! +1 med andra ord! 😀

Vecka 6 – tredje träningsveckan

Mina mått för progression är efter denna vecka:

  • Ingen skillnad i midjemått, 95 cm
  • Ett kilo upp – 84kg – i vikt :/
  • Maxar fortfarande 1 set med 4 reps i chins, men har inte lyckats köra 4 reps x 3 set ännu

Inget speciellt att skriva om denna vecka. Fick till alla pass denna veckan, dvs även konditionspasset. Det blev bara några få kilometer, men det var tillräckligt i nuläget. Det känns verkligen att jag inte har konditionstränat på flera veckor nu! Fick vårkänslor i helgen också när det var plusgrader och solen samtidigt visade sig för första gången på evigheter känns det som!

Har märkt hur svårt det är att mäta midjemått förresten! Använder naveln och höftbenskammarna som riktmärken, men måste mäta tre-fyra gånger för att lyckas få måttbandet på de riktlinjer jag har.