vecka 19 – söndag, cykling

2013-05-12, sen eftermiddag
64 km, medel intensitet

Var ju som jag beskrev i förra inlägget orolig inför detta pass både för längden på sträckan och för att jag aldrig varit på de vägarna förut. Med facit på hand kunde passet blivit ett av de få pass där man efteråt ångrade att man gav sig ut, men lyckligtvis blev det inte riktigt så illa…

Tog bilen med cykeln i baksätet till stället jag valt ut som startpunkt. Skog på bägge sidor, flera små sjöar och mycket upp och ner verkade lovande och det var just därför jag valt att testa slingan i dessa krokar. Hittade en liten ficka där jag lämnade bilen och gav mig iväg. Det som slog mig direkt var hur vacker natur som omgav mig och det kändes verkligen i hela kroppen att det här skulle bli en bra runda som jag säkert skulle vilja prova på många gånger. Långa uppför- och nerförsbackar är precis vad jag gillar och verkligen behöver med tanke på de platta landskap som jag brukar ”tvingas” cykla i.

Efter cirka 30 km hade jag kollat ut på kartan att jag skulle ta en avvikande väg som så småningom vänder och gör att jag kommer tillbaka till startplatsen. Jag såg en väg som jag misstänkte kunde vara den jag letade efter men tyckte inte att naturen stämde riktigt överrens med hur jag hade uppfattat att det skulle se ut med hjälp av kartan. Körde istället på några minuter till på samma väg innan det kom skyltar som gjorde det uppenbart att jag hade missat min avfart. Så fram med sports-trackern för att lokalisera mig och konstatera att det bara var att vända och köra tillbaka.

När jag återigen kom till vägen som jag tidigare misstänkt var den jag egentligen skulle kört in på valde jag den och övertygade mig om att det var lugnt nu. Jag hade ju bara kört några kilometer extra och nu var jag ju på rätt spår igen……… fuck……… grusväg. Hade använt mig av maximala in-zoomningen på google maps och trodde verkligen att det skulle vara asflaterad väg här…. men icke. Körde en halv kilometer in på grusvägen men det såg inte ut som att det var tillfälligt och jag vågade inte forstätta utan extraslang med risken att få punktering. Bara att vända igen…. knaster skrap knaster…….. men, vad nu då!? Kedjan lyckades på något lustigt sätt krångla sig in mellan ramen på cykeln och kransarna. Svårt att beskriva och jag har aldrig varit med om det förut. Hur som helst kan jag säga så här att om jag inte hade haft mitt lilla Park-Tool multiverktyg med mig…… så hade jag blivit ståendes där. Som tur var kunde jag nu släppa på några skruvar på den stora kransen och frigöra kedjan.

Trött, något nedkyld och med motivationen i botten var stämningen så där lagom låg när jag sakta men säkert började trampa tillbaka de 25-30 km på SAMMA väg som jag redan kört. Enligt mig är det bland det tråkigaste som finns att köra samma väg två gånger under ett och samma pass (varför jag alltid skapar rundor istället för sträckor). Tog mig ju tillbaka till bilen i alla fall och det var inte så jobbigt som jag trodde att det skulle bli vid avbrottet. Var orolig att totala sträckan skulle bli 70-75 km men jag hade som tur var räknat fel och till slut blev det endast 64 km vilket var ungefär vad jag hade tänkt mig från början. Snittade konstigt nog ändå 28,5 km/h och tack vare den underbara omgivningen kommer jag garanterat cykla där igen om några veckor när jag ska köra lite längre pass. För då vet jag att det finns vägar med asfalt hela sträckan.

Avslutningsvis vill jag säga att passet var helt okej ändå och jag ångrade inte att jag gett mig ut. Jag bevisade för mig själv att jag klarade 60 km utan större problem och nu är jag mer taggad än någonsin inför nästa helgs långkörare (på 70 km, enligt min planering)!